A közelmúltban, a budapesti Szlovák Turisztikai Képviselet szervezésében kerékpáros felfedező túrákat tettünk Szlovákia észak-nyugati részén, a Zsolnai régióban, a második legnagyobb közigazgatási területen.
A Zsolnai kerület központja Zsolna (Žilina). A várai közül Árva vára (Oravský hrad) a legimpozánsabb. A legrégebbi történelmi értékek a középkori várak romjai, amelyek gyönyörű kilátóhelyeken helyezkednek el.
Több községben még ma is találkozhatunk a népi építészet több évszázados műemlékeivel, melyek közül híres Vlkolínec, mely szerepel az UNESCO Világörökség listáján. Az egyházi architektúra legjelentősebb képviselői a fatemplomok, melyek közül kiemelkedik a Turdosson található. A kerület természeti szempontból is nagyon érdekes. Találhatunk itt még a látogatható bányákat is.
A kerékpáros túrák során számos természeti kincset, építészeti értéket, néphagyományt, kulturális kincset, népi iparművészeti terméket, muzeális közlekedési eszközt ismertünk meg.
A programok Árva és Kiszuca (Kysuce) térségében vártak. Kiszuca ezer négyzetkilométeres térsége négy várost, számos falut és tanyát számlál. Az első írásos történelmi emlék 1471-ből való. A foglalkozások közül e területről jártak el akár száz kilométerre is a vándordrótosok, melyek később művészi szintre emelték e foglalkozást. Manapság korunk embere a Budatini drótosmúzeumban találkozhat művészeti alkotásaikkal. Az üvegművességre a karácsonyi díszek előállítása a jellemző.
Itt található Európa egyik csúcsfordítós erdei kisvasútja, mely régen a fa- és kőszállítást biztosította, Ma már turisztikai feladatot lát el.
Különlegesség, hogy az űrkutatás iránt érdeklődők is számon tartják a régiót, hiszen a innen származik Eugene Andrew Cernan szlovák származású amerikai űrhajós, haditengerészeti pilóta. A dombhátas vidék, a Kysucei-beszkidek néven ismert. A sífutás feltételei kiválóak, a sísport és sífutó utak önkormányzati kezelésben vannak. Keletkezésüket illetően megfejthetetlen geológiai látnivalók a történelmi kőgolyók, melyek mérete jelentős változatosságot mutat, anyaguk homokkő.
A régióban 450–500 km-nyi gyalogos és hasonló hosszúságú kerékpározásra alkalmas útszakasz várja a hagyományos, illetve az elektromos rásegítős kerékpárok használóit. A folyókon a középkor tutajosai egykor az áruszállításban, napjaink kormányosai a turizmus kínálatának szélesítésében vállalnak fontos szerepet. Tíz kilátó magasodik a hegyek fölé. Az erdei turistaszállások mellett vannak szükség esetén ingyenes menedékszállások is.
Ismert feljegyzések vannak Szűz Mária jelenésről. Jelen van a vallásturizmus is, a Rózsafüzér útja és más keresztutak formájában.
Személyes ismerkedés, programok
Ismerkedésünk a terület kézművességével a Trstenská kerámia gyártásának megtekintésével és kipróbálásával Brezovica településen kezdődött. Az évtizedek óta e szakmát csodásan művelő Ľubomír Hoľma kezei között szinte életre kelt az agyag. A mester rendszeresen tart bemutatókat és Workshopokat. Csodálatosan megformált használati tárgyaira érdemes rákeresni az interneten.
A turisztikai fejlesztéseket az országhatárok sem korlátozzák. Vannak határokon átvezető kerékpárutak. Ezek alapja egykori elfeledett – mára újra felfedezett – kis forgalmú utak, illetve megszüntetett vasútvonalak. A stabil, kis szintemelkedésű alapra jól megépített, kellően széles, meglehetősen sima aszfaltcsík a családok minden tagjának élvezetes tekerést biztosít.
Csapatunk egy valamikori erdészeti vasút alapjaira épített kerékpárúton tette próbára erejét. Trstenától a lengyelországi Nowy Targig vezető 71 kilométeres bringaút lengyel területen található egykori Stacja Podczerwone megállóig élvezte a csendet, nyugalmat, a hangtalan suhanást a zöld tájban. Eközben többször megálltunk, mert a Magas-Tátra azzal az oldalával gyönyörködtetett, amelyet még egyikünk sem látta. Ahol a nyomvonal vízfolyást keresztezett, legtöbbször tetővel ellátott hidakon keltünk át. A táj jellegzetességeire élvezetes kilátást kínáló pontokon térképes kerékpáros pihenők voltak kiépítve.
A területtel ismerkedés keretében megtekintettük Szlovákia legkülönlegesebb látnivalóját az Óbesztercén található Orlojt. A legnagyobb, fából készült építményt, mely a Kiszucai-régióban helyezkedik el. Az óratorony az ülő Madonnát, a hétfájdalmas Szűzanyát, Szlovákia védőszentjét mutatja be.
Az órát Viliam Lovisko szobrász tervezte és a rajzokat Ivan Jarin építész valósította meg. Az óra szívét a számlap adja, melyen asztronómiai adatok szerepelnek konkrétan Óbesztercére tervezve. A mű részét képezi hat bronz szobor is, melyek fülkékben helyezkednek el. Pribina herceg, Svätopluk király, Anton Bernolák, Ľudovíta Štúr, Milan Rastislav Štefánik és Andreja Hlinka szobra látható. Hét fából faragott apostol is része az épületnek, melyek minden egész órában jelennek meg a néző számára. A csillagászati óra építése 2009-ben fejeződött be, azóta szolgálja a helyieket és a településre látogató kíváncsi turistákat.
A következő nap programja kisvonatozás, ismerkedés a régmúlt hegyvidéki népi építészetével és az életmóddal, továbbá – a nagyrészt erdei – terepkerékpározás volt.
Újbeszterce száz évnél idősebb csúcsfordítós erdei vasútján egy kisvasúti szerelvényen ismerkedtünk a helyi népzenével a felturbózott utazási élmény keretében. A vonatozás után a Vychylovka Skanzenben a magashegyi népi építészet, a hegyi állattartás és az egykori mindennapi életforma volt ránk jelentős hatással. A falumúzeum büféje – az erdő közepén – évszázados receptek alapján készült laktató ételeivel, kiváló gasztronómiai élményt kínált. Természetesen a környék erdei gyümölcseiből készült szörpök – forrásvízzel hígítva – kiválóan üdítettek. De a sörkedvelők sem maradtak szomjan.
A hegyi kerékpáros túra a helyben bérelhető elektromos rásegítős kerékpárokkal a skanzentől indult. A gyönyörű tájakon eleinte jó minőségű aszfalton, majd erdei feltáró utakon „faltuk ” a kilométereket.
Az út során számos kilátópont kínálta magát, de a levegő meglehetősen párás volt. Viszont kitérőt tettünk egy hegytető közeli magashegyi rétre, ahol 6–7 öreg faház vagy inkább kunyhó biztosított megpihenési lehetőséget.
A helyi legenda szerint a csehszlovák rendszerváltók kedvelt konspirációs bázisai voltak ezek a kis épületek. A meredek és fárasztó gyalogos feljutási lehetőség miatt a politikai rendőrség emberei nem szívesen mentek fel.
A hegyekből lendületesen leérve, folyóparti, szépen megépített, karbantartott és jól jelzett, kellemes aszfaltozott kerékpárúton gurultunk a szállásunk felé. Az egyik falu szélén egyszerű, de kiváló büfében pótolhattuk az elveszett energiát és folyadékot. Az üdítők és sörök elfogyasztása után még fél óra tekerés várt a csapatra. A napot a kiváló vacsora koronázta meg Oščadnica településen.
Bár a három nap alatt az aktív turisztikai lehetőségek egy-két szeletét tapasztaltuk meg, de bizton állítható, egyéni és csoportos kerékpározásra kiválóak és változatosak a terepviszonyok.