Sztrájkolnak a Ryanair dolgozói 12 spanyol reptéren

Utas ül a bőröndjén a Ryanair check-in pult előtt egy repülőtéren

2025. december 31-ig a munkajogok folyamatos megsértése és a bizonytalan munkakörülmények miatt időszakos sztrájkot jelentettek be a Ryanair földi kiszolgálói.

A részleges sztrájk az alábbi repülőtereket, napokat és idősávokat érinti, amelyek várhatóan késésekkel és járattörlésekkel is járhatnak:

• Alicante
• Barcelona
• Girona •
Ibiza
• Lanzarote
• Madrid
• Malaga
• Palma de Mallorca
• Santiago de Compostela
• Sevilla
• Tenerife
• Valencia

Munkabeszüntetési napok:
• minden szerdán
• minden pénteken
• minden szombaton
• minden vasárnap

Munkabeszüntetési idősávok:
• 05:00-tól 09:00-ig
• 12:00-tól 15:00-ig
• 21:00-tól 23:59-ig

A sztrájkot a spanyol Munkavállalók Szakszervezete (UGT) hirdette meg, többek között az alábbi okok miatt:

• a részmunkaidőben foglalkoztatott állandó alkalmazottak munkaideje nincs törvényesen rendezve
• kényszerből túlóráztatják a dolgozókat
• aránytalan szankciókat alkalmaznak velük szemben.
• törvénytelenül korlátozzák az egészségügyi okok miatti szabadságot követő munkába állást
• a munkaidő kiigazításának megtagadásával akadályozzák a családi élet összeegyeztetéséhez való jogot

Ryanair repülőgép egy utasterminál előtt nyitott ajtóval, utas beszálló lépcsővel, utasokra várva

Mit tehetnek ebben a helyzetben az utasok?

Járattörlések esetén az európai rendelet az utazás távolságától függően 250, 400 vagy 600 eurós kártérítést ír elő, a jegy és a kapcsolódó költségek, például a szálloda, a szállítás vagy a csatlakozó járatoknál felmerült költségek visszatérítése mellett.

Késések esetén az El País spanyol napilap információi szerint nem mindig jár kompenzáció, mert a földi személyzet sztrájkja rendkívüli körülménynek számít.

A késésekért tehát csak bizonyos esetekben igényelhető kártérítés, de a Ryanairnek ettől függetlenül gondoskodnia kell az utasokról a fennakadás miatt.

Ha a várakozás időtartama több mint két óra, ételt és italt kell biztosítaniuk, éjszakai késések esetén pedig a légitársaságnak biztosítania az utasok szállodai elhelyezését.

A kártérítési kéréseket a Ryanair támogatási csatornáin keresztül kell intézni, illetve a légitársaság weboldalán keresztül igényelhetők a kártérítések, a repülőjegy foglalási szám és a jegyvásárlás igazolásának megadásával.

Amennyiben a légitársaság nem tesz eleget a kérésnek, az érintettek panaszt tehetnek a fogyasztóvédelmi szervezeteknél, vagy hivatalos panaszt nyújthatnak be az Állami Repülésbiztonsági Ügynökségnél (AESA).

Legfeljebb hét napon belül van jog a jegy árának teljes visszatérítésére vagy a végső célállomásra történő átirányításra.

A Ryanair figyelmezteti az utazókat, hogy minden esetben ellenőrizzék a járataikkal kapcsolatos aktuális információkat, például a következő weboldalon: https://www.ryanair.com/hu/hu/lp/travel-updates