2023. április 21-én a VR első, hengeres faanyagot szállító elektromos mozdonnyal felszerelt vonata próbaútra érkezett a Metsä Group Kemi biotermék-gyárába. A Kemi biotermék-gyárban a vasúti szállítás a felhasznált hengeresfa mintegy kétharmadát teszi ki. Ez nagyjából évi 5 millió köbmétert jelent, ami napi 8-10 vonatot jelent. A nagy mennyiségű fa szállítása az elektromos mozdonnyal hatékony és környezetbarát módon történhet, a fa rakodását, vasúti szállítását és kirakodását úgy tervezték, hogy az zökkenőmentesen működjön.
„A fát a jelenleginél jóval nagyobb területről szállítják majd a Kemi biotermék-gyárba. Bár a kerekfa átlagos szállítási távolsága vonattal hosszabb lesz, a vasúti szállítás biztosítja, hogy a kibocsátás köbméterenként 20 százalékkal csökkenjen. Kemiben hatékony faanyagszállítási rendszert építettünk ki, amely összhangban van kibocsátáscsökkentési céljainkkal. Az elektromos mozdonyokkal történő fakiszállításokat elektromos, autonóm fakitermelő daruk egészítik ki” – mondta Hannu Alarautalahti, a Metsä Forest termelésért felelős vezetője.
A szállítmányokat a VR legújabb motorjai hajtják. A Vectron elektromos mozdonyok akár 2500 tonnás terheket is képesek kezelni, ami vonatonként körülbelül 20-25 százalékkal több faanyagot jelent. Kemiben több ingavonatot állítottak fel a szállításokhoz, amelyekben egy-egy szerelvény közlekedik a fel- és lerakóállomás között. A szállítási rendszer hatékonysága a rendkívül optimalizált vagoncikluson is múlik: a két egymást követő rakodási művelet közötti idő a felére csökkenthető az átlagos hengeresfa szállításokhoz képest. Összesen több mint 400 kocsit használnak a Kemi biotermék-gyár vasúti szállításaihoz, és a flotta kizárólag ezekre a szállításokra van kijelölve. A közlekedési infrastruktúrával és a kapcsolódó fejlesztésekkel már a projekt kezdetétől fogva foglalkoztak, és azokat a Finn Közlekedési Infrastruktúra Ügynökséggel közösen tervezték meg. A gyár saját vágánya lehetővé teszi a faanyagszállítást elektromos mozdonyokkal egészen a gyárig.